Головна » Файли » 8 клас » Історія України

Петро Могила
12.01.2015, 17:14
Петро Могила народився 1596 року в молдавському князівстві, міста Сучави (Румунія) в родині власника земельних володінь Валахії та Молдови. У 1612 р. – у зв’язку з військовими баталіями і поразкою Могил від Кантеміра Мурзи, родина майбутнього київського митрополита змушена була тікати в державу – Річ Посполиту, в якій шукала підтримки у найближчих своїх багатих родичів: племінниці батька – Раїни Могилянки, матері Єремії Вишневецького, у володінні якого зосереджувалися землі Лівобережної України.Поступово син Симеона Могили Петро почав засвоювати духовну освіту у Львівській братній школі. Своє навчання він закінчив довгою подорожжю за межі України, слухав цікаві лекції в університетах Західної Європи. Пізніше освоїв мистецтво володіння латиною.
Могила брав участь у військовій баталій під містом Хотин, знаходився під сильним впливом київського митрополита Іова Борецького і з його допомогою прийняв чернецтво. У 1627 р. – його було обрано настоятелем Києво – Печерської лаври і підпорядковано Константинопольському патріарху, присвоєно носити титул «великого архімандрита» . Після смерті Іова Борецького йому було передано бібліотеку та призначено духовним наставником. Під час того як Могила став архімандритом лаври, між ним та Ісаєю Копинським – наступником Борецького сталася ворожнеча. Петро Могила не скорявся волі митрополита, окремо від нього облаштував собі при лаврі вище духовне училище з викладанням вільних наук грецькою, латинською і слов’янською мовами.
У 1631 р. – було відкрито перше духовне училище під керівництвом Петра Могили. У 1632 р. – заручивсь підтримкою польського короля Владислава IV він отримує дозвіл про незалежне існування православної церкви від унійної. З його допомогою було засновано великий духовно – просвітницький центр в Україні, який став носити назву «Могилянської академії». Завдяки святительській діяльності Могили набувало свого смислу життя духовних інституцій в Києві. Сюди ж можна віднести славнозвісний собор Св.Софії. З визнанням Петра Могили братчиками як опікуна і дотримувача канонів цієї школи і її юрисдикції Константинопольському патріарху, в результаті відбулося об’єднання двох шкіл – лаврської та братської. Внаслідок підтримки польського короля Петром Могилою при Варшавському сеймі, що мало важливу державну вагу, архімандрит отримав від монарха легітимність 4 єпархій та митрополій православної церкви; був призначений митрополитом Київським із збереженням чернечого сану, а Ісайю Копинського цього церковного чину було позбавлено.
У 1633 р. – в місті Львові відбулася урочиста посвята Петра Могили на київського митрополита за участі львівського єпископа, який представляв інтереси Константинопольського патріарха. Коли Петро Могила повернувся зі Львова до Києва його зустріли з панегіриками (публічної похвальною промовою) представники братської і лаврської школи. Ним був вигнаний з кафедри незаконний митрополит Ісайя, а потім посаджений до в’язниці. Від Ісайї Копинського митрополит Петро мав тільки одні неприємності, тоді вирішив вдатися до більш крутих мір: за його наказом пристаркуватого хворого лжемитрополита Ісайю було схоплено вночі в самісінькому Києво – Михайлівському монастирі, в одній волосяниці, перекинуто на коня, і доставлено в Києво – Печерську лавру.
Копинському хоч і вдалося звільнитися від ув’язнення у лаврі, проте відчувалася його ненависть до Петра Могили. Ця ворожнеча тривала аж до самої смерті одного із них. За наказом польського короля, Могилі було повернуто монастирі та церкви, Собор Святої Софії, а також Видубицький монастир. Могила став фундатором та будівничим багатьох церков, спочатку рівноапостольного князя Володимира у селі Берестове, що на Київщині, на честь трьох святителів, яка була передана братському монастирю.
Почалася серйозна робота по очищенню зруйнованих останків Десятиної церкви у 1635 році. Усі необхідні засоби для монастирів та церков надсилалися Петром Могилою від матеріальної власності лаври, за рахунок пожертв, які подавалися благочестивими людьми. Митрополит також звертався до московського царя, щоб той допоміг йому у цій благородній справі. Свою особливу увагу митрополит звертає на розвиток Могилянської школи, яка пізніше із духовного училища переросла в академію.
Петро Могила намагався реформувати саму православну церкву, був великим богословом на той час. Видав багато богословських творів, зокрема видав «Учительне Євангеліє» патріарха Каліста, свою книгу під назвою «Амфологіон» з переліком молитов, душе корисних повчань на користь іудеїв; «Євхологіон» (молитовник, требник); «Православне сповідання» (катехізис у латино мовному варіанті), який було осуджено Київським собором 1640 року і підтримано Ясським собром 1643 року. У 1645 році Петром Могилою було виданою «Зібрання короткої науки про артикули віри православних кафоличних християн».
У 1662 р. – його катехізис у грекомовному варіанті було відіслано для східних патріархів , а вже потім на основі їхнього підтвердження – надруковано в місті Амстердам. Могила стає укладачем ще одного твору, що носить різко полемічний характер «Літос» (Камінь). Твір був написаний ним як обґрунтування апологетики і протидію унійним та римо-католицьким церквам. Тут вміщувалася літургіка з поясненням самого богослужіння, таїнств, обрядів , постів та свят, устрою православних храмів. У Москві 1652 року його полемічний твір було списано. Петро Могила відправляв своїх посланців до Москви для збирання пожертв на відбудову західноруської церкви. Він мав велике бажання облаштувати хоча б якийсь відділ духовної школи у московській державі.
Мрія митрополита Петра Могили здійснилася після того, як чернецтво Київської братської школи стало навчати безграмотну молодь Москви. Могила бажав раз і назавжди покінчити з унійною неканонічною церквою, проте виявився прихильником православного вчення з метою єдності як західної так і східної церкви, і повернути її до того вигляду, в якому вона перебувала ще з перших століть християнства, з визнанням обрядів , православного римського папи серед перших із патріархів. Він вважав, що ця єдність не зможе привести до розколу руського народу, а навпаки дасть можливість для його відновлення с благословення східних патріархів, підтримки московського царя і патріарха. Але цього на жаль не сталося, оскільки діяли лише політичні, а не церковні інтереси.
Навіть тоді, коли король Речі Посполитої Владислав вніс пропозицію щодо вибрання до сейму когось із православного і унійного духовенства восени 1636 року з обговоренням питання примирення обох сторін та утворення повноцінного Київського патріархату, православні не витерпіли, відразу ж виникла загроза зросту агресії зі сторони козацтва та духовенства. Ісаєю Копинським покотилися чутки, що нібито Могила є віровідступником православ’я, натомість прийняв зовсім іншу віру, зрадивши істинній, поклоняється римському папі. Побоюючись бути окатоличеними та латинізованими, ченці монастирів Лівобережжя відправились спочатку до Москви, а потім до Дону, жахаючись передачі православної митрополії під латинську юрисдикцію.
Миттєва реакція була викликана повстанням донських козаків під проводом таких отаманів як Павлюк, Остряниця та Гуня з метою призупинення переговорів між православною та унійною церквами. Могила вдається до інших дій. У 1645 році заручившись підтримкою Адама Кисіля, направляє власноруч розроблений складений план об’єднання двох церков, в ньому піддавали жорсткій критиці духовенство Берестейської унії, за відсутність їхніх добрих намірів та інше. Тоді Могила пропонує скликати духовенство нижчого класу та дворянство руських земель для вироблення чіткого плану об’єднання церкви. Пропонує сходу визнати першість римського папи з прямим керівництвом в межах тих територій, в якому існувало ще до 1054 року, коли відбувся поділ церкви і лише так як про це фіксується у грецьких богослужбових книгах, єдність віри і ніякого підпорядкування папі.
Петро Могила помер зимнього вечора 1646 року, свій аскетичний подвиг закінчив на п’ятдесятому році життя. Могила – це великий реформатор православної церкви, і його рол полягала у духовно – культурному відродженні людства як в Москві, Речі Посполитій, так і у Великій Валахії, Угорській Русі. Перед своєю смертю митрополит написав заповіт про передачу бібліотеки, нерухомої власності Київській колегії, зобов’язував священиків жити згідно його правил, кожного четверга згадувати його світлу пам’ять. Заповів і іншим монастирям та церквам, лаврі виконувати встановлені ним канони. І як виявилося вже потім, все, що мав Петро Могила у своєму житті, він присвятив хвалі і служінню Богу.
Категорія: Історія України | Додав: Nastushka
Переглядів: 1050 | Завантажень: 0 | Коментарі: 3 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 3
3 Nastusya  
biggrin

2 Nastusya  
Святитель Петро Могила є окрасою Церкви Христової, ревнителем православ'я, nідвласником благочестя і взірцем архіnастирського служіння.
Своєю освіченістю і трудами на благо освіти в Україн і Святитель Петро
Могила перевершував усіх сучасних йому ієрархів не тільки в Українській і
Руській Церквах, але й в ус й Східній Церкві. Він заснував Києво­
Могилянську Академ ю, що стала розсадником і взірцем для духовних шкіл
у православних країнах. Господь заnалив цей світильник у той час, коли
після Берестейської Унії 1596 року правоелавіє в Україні знаходилося у
занеnаді. Протягом усього архіпастирського служ ння Святитель Петро
мужньо захищав святе Православ є, зміцнював церковну дисципл ну,
поновлював морально - духовне життя своєї пастви, легалізува в Укра нську
Православну Церкву і тим самим дав їй можливість здійснювати своє
спасительне служіння. Дл я всієї Східної Православної Церкви він склав
"Православне спов дання іри", прийняте і затверджене всіма
Православними Патріархами, яке і до цього часу залишається їі символічною
книгою.

1 anna_petrash1  
0
Дуже багато матеріалу. Дайте власну оцінку діяльності даного історичного діяча.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]