Головна » Файли » 8 клас » Історія України

Козацька чайка
06.11.2015, 21:42
Човен у вигляді величезної видовбаної колоди (з верби або липи), по бортах обшитої дошками. Довжина — 15.5 — 21,5 м, ширина й висота бортів — до 4 м.

Чайки не мали ні кіля, ні палуби. Головною частиною чайки був кіль-човник довжиною близько 15 метрів, видовбаний з липової або вербової колоди, розширений догори. Від нього розбудовували корпус, прибиваючи дошки цвяхами, розширюючи і його зі збільшенням висоти. Міцно спаяні дошки обтягували липовою корою і обливали смолою. Потім ззовні по обох боках прив'язували снопи очерету, які не дозволяли човну затонути навіть тоді, коли він наповнювався водою. Вони також охороняли екіпаж від куль.

За гетьманування Івана Мазепи на один козацький човен, окрім дерева, витрачалося 13 пудів заліза, 2 діжки смоли, 200 аршинів полотна, 20 сажнів линви, 3 пуди клоччя, 195 аршинів різних шнурів для підв'язування очерету. Доречно вказати, що на будівництво однієї турецької галери витрачалося 150 центнерів заліза, 168 центнерів мотузок і канатів на снасті.

Довжина чайок сягала 20 метрів, ширина — 4, осадка — 1,5 метра.

На борту очеретовий пояс, який захищав при обстрілі і від затоплення. На чайках було два стерна, спереду і ззаду, щоб не треба було повертати; була й щогла для вітрил, але козаки надавали перевагу веслам. З кожного боку чайки мали по 10 — 20 весел. Крім веслярів на човні могли розміститися 50 — 70 озброєних козаків та 2 — 6 фальконетів (гармати калібром 30 мм), порох, свинець, ядра, харчові продукти.

У будівництві чайок брали участь до 60-ти майстрів. На її спорудження йшло два тижні.

Ілюстрація «чайки» запорозьких козаків з книжки Ґійома Левассер де Боплана 1660 р.
Французький інженер Ґійом Боплан, який у XVII столітті перебував на польській
службі і займався будівництвом фортець в Україні писав:«Козаки будують човни довжиною 60, шириною від 10 до 12, і глибиною близько 12 футів. Човни ці без кіля, дно їх складається з видовбаної вербової або липової колоди, довжиною близько 45 футів, воно обшивається з боків на 12 футів догори дошками, завдовжки від 10 до 12, і завширшки1 фут і прибиваються одна до одної так точно, як і при побудові річкових суден... Довжина човна поступово збільшується догори: це ясніше видно із прикладеного малюнка. На ньому можна помітити товсті канати з очерету, які обвиті ликами або глодом й, як зв'язані бочечки, обхоплюють човен від корми до носа... Човни козацькі, маючи з кожного боку по 10-15 весел, плавають на веслах швидше за турецькі галери... Помічають же ворожий корабель чи галеру швидше, ніж турки помітять їх човни, що піднімаються над морською поверхнею не більше ніж на 2,5 фути».
Категорія: Історія України | Додав: dyaconchukv
Переглядів: 1642 | Завантажень: 0 | Коментарі: 3 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 2
2 dyaconchukv  
На верхньому зображенні зображений найбільший лінкор тих часів--"Santisima Trinidad".

1 dyaconchukv  
Чайка--це досить легке судно. Внаслідок того що вона була легкою то гребці могли легко керувати нею. Вона була досить малою і непомітною. А от великі галеони, лінкори, фрегати, неповороткі з товстими бортами, які могли витримати залп з 50-ти гарматзначно відрізнялись від чайок.
Їм потрібно було не менш як 300 чоловік на борту. Для того щоб ці кораблі нормально пливли треба було встановити важку та дуже складну систему парусів та тросів. Їх треба було зробити такими щоб корабель не перевернувся догори дригом. І ці кораблі були міцнішими і надійнішими.


Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]